Laborator Internațional – prezentarea rezultatelor

Laborator Internațional – prezentarea rezultatelor

Prezentarea rezultatelor Laboratorului  Internațional “Noi perspective asupra designului instituțional al finanțării publice pe bază de proiect pentru cultură în țările Parteneriatului Estic” a avut loc pe data de 18 ianuarie 2023 la Zpațiu.

Propunerile Laboratorului cu privire la crearea Fondului Culturii în Republica Moldova au fost  conceptualizate și au fost prezentate de către doi experți, Veaceslav Reabcinschii (directorul Centrului de Politici Culturale) și Raluca Iacob (manager cultural și analist de politici publice). 

Înregistrarea evenimentului poate fi văzută pe canalul Youtube

Laboratorul internațional este un răspuns la nevoia de soluții actualizate și adaptabile pentru o distribuție a resurselor financiare în interes public, în vederea atingerii obiectivelor strategice ale societății și pentru a consolida rolul organizațiilor societății civile. 

Prima parte a fost concentrată pe expunerea concluziilor derivate din dezbaterile din cadrul Laboratorului, organizat între 30 noiembrie – 2 decembrie 2022, la care au participat profesioniști locali și internaționali cu experiență și care și-au împărtășit viziunile, ideile și cum funcționează la modul practic finanțarea publică în bază pe proiect în domeniul culturii.

În a doua parte a prezentării, au fost expuse concluziile celor 3 zile de atelier în cadrul cărora practicienii locali din domeniul culturii au purtat discuții extinse pe marginea temelor importante.

La dezbaterile din cadrul laboratorului au asistat  22 de participanți; 1 deputat și 1 ex-deputat; 9 reprezentanți ai instituțiilor de cultură, centrale și locale; 6 manageri de instituții culturale, 13 reprezentanți a sectorului neguvernamental; 5 cercetători științifici; 2 foști funcționari în instituții centrale de stat; 5 membri ai uniunilor de creație (2 – Uniunea Teatrală, 3 – Uniunea Cineaștilor); 14 – persoane din Chișinău și 8 din raioane. 

Temele puse în discuție au fost:

  • Principiile de funcționare și misiunea FC. Mecanismele de asigurare a unui grad înalt de autonomie în activitate. 
  • Beneficiarii și creșterea calității evaluării proiectelor.
  • Asigurarea autonomiei Fondului Culturii. Sursele de formare a FC. Administrarea fondului. 

´Misiunea  Fondului este dezvoltarea armonioasă  a sistemului cultural, prin creșterea rolului sectorului neguvernamental  și modernizarea activității sectorului de stat din Republica Moldova , încurajarea creatorilor, artiștilor şi profesioniștilor din domeniu prin susţinerea  proiectelor culturale. 

´Fondul Culturii  acordă sprijin financiar sub formă de granturi persoanelor juridice de drept public şi privat, precum şi persoanelor fizice.

Granturile se acordă pentru:

  •   realizarea de proiecte şi programe din toate domeniile culturii şi artei în funcţie de prioritățile anuale stabilite de către Consiliul de administrare;
  •   dezvoltarea de proiecte artistice individuale;
  •   susținerea activităților de studii, formare profesională, cercetare și mobilitate;
  •   sprijinirea dezvoltării capacităților de producție și organizatorice ale  beneficiarilor programelor de finanțare.

FC este subordonat Guvernului Republicii Moldova după principiul ”la lungimea brațului”- condiția sau faptul că părțile activează pe picior de egalitate. Fondul acumulează mijloace din diferite resurse, inclusiv de la buget, dar le distribuie în bază de concurs de proiecte. Finanțarea publică trebuie să nu afecteze modul de activitate și, prin´urmare, organizația trebuie să dispună de un grad înalt de autonomie.

Beneficiarii Fondului sunt:

  • ´artiștii independenți
  • ´ONG-urile care implementează proiecte culturale
  • ´Instituțiile publice de stat de cultură

´Fondul Culturii realizează programe de instruire a membrilor comunității culturale, de analiză și cercetare a situației din domeniul culturii.

Activitatea Fondului urmează să se desfășoare prin intermediul unei platforme online (soft de navigare într-o bază de date), care ar minimaliza cât e posibil interferența factorului uman și erorile tehnice etc. ´Proiectele depuse la concurs ar trebui jurizate de un consiliu format din experți-evaluatori competenți, cu o experiență de minim 3-5 ani de activitate în sfera gestionării unor proiecte culturale, care vor fi remunerați pentru munca depusă.  Experții urmează să fie selectați prin concurs și înscriși într-o bază de date care s-ar extinde cu timpul și ar cuprinde experți din diferite domenii, care ar beneficia de instruiri regulate și de evaluări periodice.

´Evaluarea proiectelor se va face pe baza unui regulament cu criterii clare de acordare a punctajelor (ce ar evalua diverse aspecte ale proiectului, și nu doar valoarea lui artistică), fapt care ar minimaliza riscul luării unor decizii subiective. Experții ar avea și rolul să ofere explicații și să comenteze punctajul acordat. În cazul unor punctaje / note atribuite nejustificat, să fie posibil de depus o contestație, care să fie examinată într-un termen cât mai scurt.

Sursele de formare a FC :

´Opțiunea 1: Din buget prin stabilirea unui % dintr-un parametru economic (de ex. din produsul intern brut);

´Opțiunea 2: Din buget prin stabilirea unui % din anumite taxe achitate de către agenții economici la buget.

´Alte surse: Taxa pentru noile construcții.

Fondul Culturii  este condus de către Consiliul de administrare, ca organ deliberativ, care stabileşte activităţile, strategia şi priorităţile acestuia, preşedintele Consiliului de administrare este ales de către Consiliu. Directorul executiv este ales prin concurs de către o comisie de concurs numită de către Consiliul de administrare şi Guvern și asigură conducerea operativă a fondului.

´ Comisiile de evaluare şi selecţie vor fi numite de către Consiliul de administrare, în mod ad-hoc, în dependenţă de tematica proiectelor survenite şi va fi constituit din experţi, culturologi, analişti – personalităţi cu experienţă amplă în domeniul artelor şi culturii. Lista solicitărilor selecţionate de comisii şi cuantumul granturilor contractate se comunică public. Solicitările respinse pot fi prezentate la următoarele sesiuni de evaluare şi selecţie.

Laboratorul internațional trebuie înțeles ca o parte a unui proces de lungă durată, în care s-a  angajat Coaliția parteneră, și care, în lunile următoare, va continua să monitorizeze problemele menționate mai sus. CSCI din RM urmărește scopul să faciliteze crearea Legii Fondului Culturii, care, în esență, va contribui la îmbunătățirea ecosistemului cultural și la sustenabilitatea financiară a organizațiilor din domeniul culturii, concentrându-se pe sinergiile dintre instituțiile publice de cultură, sectorul cultural civic și profesioniștii independenți, pe oportunitățile de cooperare internațională și altele.   

Evenimentul este organizat de Platforma Relații Culturale (CPR Bruxelles) în colaborare cu Delegația UE în Moldova, în parteneriat cu Coaliția Sectorului Cultural Independent din Republica Moldova, Consiliul pentru Cultură din Belarus și Laboratorul de Cultură și Management din Georgia, și este găzduit de Zpațiu

Abonează-te la știrile noi


    Prin trimiterea adresei de e-mail, dați acord cu prelucrarea datelor și politica de confidențialitate.